Mitt arbete

28 februari 2017 – Tråk-väder och empati


Hej på er! Igår var det så tråkigt väder. Vi var ute på gården med barnen. Blött överallt, eftersom det hade regnat. Men barnen gillade det. Jag brukar gå fram till barnen, från min avdelning och kolla vad de gör, hur de mår osv. De märks att de gillar mej skarpt.. Sötnosar!
Det var brist på personal nu.. många som är sjuka.. Så man fick låna barn eller barnen fick vara på olika avdelningar på förskolan. Ah! Jag vet inte hur jag ska förklara. Hehe! Vid fruktstunden så läste en fröken en bok om empati. Boken heter ” är jag söt?” 💓 💗 💚 Lärorikt!

✌ #instaart #artist #art #comics #serier #målning

A post shared by Ellen Lundberg. 🎨 (@ellenseriekonst) on

Sedan skulle barnen rita sina händer.. klippa, måla. En hand som man visar hej, eller stopp. Deras händer skulle stättas upp på väggen, nära deras foto. Min hand blev så här. De frågade varför jag inte gör som barnen. Men förklarade att de inte finns nån bild på mej på väggen. Så enkelt är det. 👏

 

Det bra med förskolan tycker jag, att barnen lär sig i sin egen takt. Pratar mycket att man ska säga förlåt om man är dum mot sin kompis. Det var lite tjafs mellan 3 barn. Så jag fick säga till. När ingen av barnen lyssnade att man ska vara snälla mot varandra. Och inte säga dumma saker.. fick jag hämta en av mina handledare.. De hjälptes sen. 🐶

Kl 11 Lunch, jag satt med 3 barn i ateljén, medan den andre fröken satt med några barn. Barnens kommentar vid matbordet igår. Först frågade barnen vad jag skulle göra dagen efter Jag berättade att jag ska tvätta. De tyckte att de lät tråkigt. En av barnen tyckte att min mamma skulle tvätta mina kläder. Jag förklarade att jag tvättar själv, för jag bor i ett eget hem.

Barnet: Har du barn?
Jag: Nej det har jag inte.
Barnet: Men är du inte vuxen?
Jag: Jo det är jag. Men jag har inga barn eller ingen man.
Barnet: Men min mamma har barn.. Hon är vuxen..
Jag: Jo. Haha! 😀 Men jag har en vän som är vuxen, men hon har inga barn än.

Ungar!

På lässtunden så satt alla barnen från myran o spindeln hos spindeln, kollade på ett avsnitt. Babars barnbarn handlade de om. Bara ett avsnitt var det. Barnen lekte efter programmet. Full fart framåt. Kl 13 gick jag mot bussen.

När jag kom hem.. Såg jag denna i min brevlåda. ❤

Så var det också semmeldagen igår. Ha en fin dag allihopa!
kram från Ellen