Sparad i Suomi

Grattis Tove Jansson


Hejsan! Den 9 augusti så var fyllde Författaren, konstnären, serieskaparenTove Marika Jansson 100 år. Tove skrev böckerna Mumintrollet! 🙂 Hon kommer ifrån Helsingfors i Finland.

Tove Jansson 100 årDen 9 augusti 1914 kom hon till världen. Den 27 juni 2001 dog hon. Tove Jansson blev 86 år. Om hon levde du, så skulle hon vara 100 år gammal.

Jag har läst alla Mumin-böckerna och serierna av Tove Jansson. Tove tecknade serier, gjorde målningar osv. Jag tycker att hon var duktig det hon gör!

mumin.Älskar Muminfilmerna! I Japan är Mumintrollet och Tove väldigt populärt. Japan älskar Finland och Mumintrollet. De hjälpte Tove att göra tv-serien Mumindalen ( Tror jag) De sändes på svt1 och yle. 😀 Mitt största intresse är just Finland och Mumintrollet! 😉 ❤  Ha det så fint!

kram från Ellen.  Alla foton är lånade från Tumblr och Google. 

 

Författare:

Jag gör allt i 110% i helhjärtat 25% Finne, 25% Same 50% Svensk Troende.👆 Konst/serier .🎨 Musik/Sång. 🎶 🎹 Jesus, Mumintrollet, Foton, Finland osv. 🌷

En reaktion till “Grattis Tove Jansson

  1. sv: Oj, skrev fel i hasten. Menade egna låtar =)
    Jag behöver med en sådan app… men det är det att jag måste ha mer disciplin att läsa bibeln.

    Kul att läsa! 🙂
    Kram och godnatt

Söta ord från dej!

