Sparad i Livet på Sjövik

Söka in snart


Hejsan! 🙂 Hoppas att ni har de bara fint. Det var varit lågt här på bloggen, har inte haft nån blogg-pepp de senaste tiden, mest de estetiska. Ni kanske undrar hur det går för mej och Sjövik?

10152644_1429408953973564_1239981645_nProgrammet Steget var för lätt för mig. Fröken från Steget/L-blocket ringde idag och kollade om jag ska söka till Sjövik i höst. Hon föreslog om jag kunde söka på L-blocket, som är min nivå. 🙂 Mamma och jag ska kika närmare på det. Kanske det blir L-blocket istället för Steget. Här är Stegets program http://www.sjovik.eu/utbildning/funktionsnedsattning/steget/ Vissa lektioner var för lätt och en del ganska bra.

1959292_1429411097306683_742498713_nJag tror att det lutar åt på programmet L-blocket på sjöviks folkhögskola. Nästa vecka ska jag söka.  http://www.sjovik.eu/utbildning/funktionsnedsattning/l-blocket/ Det är mera åt min nivå. Nästa vecka ska jag söka in och jag tror att det blir L-Blocket.

Jag har känt mej osäkerhet länge nu om jag ska söka eller inte. Men nu känns det bättre efter fröken från Steget/L-blocket hörde av sig till mamma idag.  Det är samma skola och samma ställe som jag var på. Jag kommer och umgås med min vän Robban på fritiden och rasterna, när vi äter osv. 🙂

Information om L-Blocket

L-blocket

Lära på personlig grund
L-blocket är en teoretisk grundkurs för dig som har någon form av inlärningssvårigheter eller neuropsykiatiskt funktionshinder. Här erbjuds möjlighet

– att förbättra grundskolekunskaper
– att läsa individuellt anpassade studier
– att utvecklas personligt

Ämnen
I kursen varvas teoretiska ämnen med praktisk-teoretiska ämnen. Till teoretiska ämnen hör svenska, matematik, engelska, omvärlds kunskap, livsåskådning och hälsa. Övriga ämnen är färg & form, musik, textil, foto, kost och motion.

Gruppen
L-blocket är en grupp på ca 12 elever som inte enbart studerar ihop, utan även umgås på fritiden. Gruppen gör resor och studiebesök i nya miljöer som innebär spännande upplevelser. Det kan vara olika idrottsaktiviteter, teater, bio, dans, stadsbesök, utflykter i naturen och mycket mer. Stödpersoner finns alltid tillgänglig i boendet, på fritiden och i skolsituationen.

Fritid och social träning
Stödpersoner finns tillgängliga dygnet om och hjälper dig i boendet med väckning, hygien, ev medicinering, komma i tid till lektioner, träning av städ och tvätt osv. Stödpersonen ordnar och deltar även i fritidsaktiviteter på kvällar och de helger gruppen är kvar på internatet.

Att bo och plugga tillsammans är roligt och utvecklar din sociala förmåga och självkännedom. Personal finns med i gruppen som stöd och samtalar med dig omkring dina behov och funderingar.

Det låter väl bra va? 🙂 Har fått lite kontakt med några från Steget och L-Blocket. Yey! Ha de fint alla! 

Kram från Ellen

Författare:

Jag gör allt i 110% i helhjärtat 25% Finne, 25% Same 50% Svensk Troende.👆 Konst/serier .🎨 Musik/Sång. 🎶 🎹 Jesus, Mumintrollet, Foton, Finland osv. 🌷

Söta ord från dej!

