Sparad i Livet på Sjövik

Studiebesöket på Sjöviks Folkhögskola


Hejsan hopp alla söta! Den 6 februari åkte jag på studiebesök till Sjövik tillsammans med mamma och pappa. 🙂 Klicka på bilderna, så blir det större. ^^ Alla bilderna är tagna från mej och pappa http://fotoleiflundberg.wordpress.com/

IMG_8032Så fort jag kom ut från bilen, så kändes det som Hemma, när jag kom till skolan. Otroligt mysig miljö. Jag var så peppad. Det tog ca 1 tim och 30 min att åka till skolan.

IMG_8033Kartan! 🙂

20140206_094326Mamma och jag!

IMG_8037Här så hänger man av sig. 

IMG_8038 IMG_8042Vi gick in till matsalen. Vi skulle möta en fröken som heter Birgitta vid 10. Så kom hon, tillsammans med en annan kvinna. Dem var jätte trevliga. 🙂

IMG_8046Vi gick in till matsalen med Birgitta. Sjövik har hemmagjort mat.

unnamedVi satt och fikade tillsammans med fröknarna, min vän Robban och hans assistent. Det var så roligt och prata med Robban. Vi fick veta lite mera om skolan osv. Jag kommer inte ihåg allt. Men de berättade att det kan ta tid, att får in rutinerna och bosätta sig på skolan. Kanske halva terminen. 🙂

IMG_8047När vi hade ätit, så gick jag, mamma, pappa och de 2 fröknarna vidare.

IMG_8048Här har vi idrottshallen. 

IMG_8049Finns en scen här också

IMG_8050Idrotten var nära boendet, hörde jag.  Så man kan snabbt byta om på sitt rum. 🙂 

IMG_8052Här har hantverks-utbildningen till. Det bygger all möjliga saker. Så här är deras klassrum, annars är dem ute.

IMG_8053Skolgården

IMG_8054 IMG_8057Vacker natur

IMG_8058Där borta syns boendet och kyrkan

20140206_105015Pappa ville att jag ska kolla, vad grabbarna och tjejerna gjorde. 😛

IMG_8059Friluftsliv-utbildningen bodde ute. Här är deras tält. :)Det finns Friluftsliv-hantverks-ledarskap. Det är utbildning ute.  Bygg och natur.

IMG_8060Vi gick mot boendet. Vi skulle kolla vart bild salen var, syslöjd, och annat.  Södergården syns här. Det är där, som jag kommer och vara, när jag ska testa på i några dagar i vår.

IMG_8061Det finns 3 gårdar. Östergården, som ligger i närheten av matsalen och idrottshallen.  Storgården, som ligger mitt i, mellan matsalen och skol-lokalerna. och Södergården som är granne med kyrkan i skolgården.

IMG_8063Här har vi bildsalen. Hörde att samma lokal som klassrummet är, där man har kärnämnen, så finns musiksalen. 

IMG_8064 IMG_8065 IMG_8066

Pappa http://fotoleiflundberg.wordpress.com/IMG_8067 20140206_105524Älskar bild-salen. 🙂 Såå fint! 

IMG_8068Här kan man dreja.  På kvällarna så finns det kvälls-kurser som man får dela. Tex bild. 🙂 När jag ska gå där. ( Jag hoppas det i alle fall) Så vill jag gå på bild-kurs på kvällen.

20140206_105842Vi gick vidare. Vid höger så är det estetisk-lokaler, bild osv. Vid väster är det en av boenden som man bor på.. Och längst fram, är boendet för Steget och andra utbildningar. 🙂

Vi gick in och kollade hur klassrummen såg ut. Det fanns bibliotek i skolhuset.  Vi fick papper och sånt av fröknarna. Jag tyckte att jag fick svar på mina frågor

IMG_8072Här har vi kyrkan. 🙂 Ibland så blir det uppträdande här, om jag minns rätt. Fröknarna berättar att man kan ha som en melodifestival på Sjöviks folkhögskola. Att man skriver sin egen låt och så blir det som ett uppträdande någon lokal på skolan.

IMG_8075Vi gick in till boendet, alla personal finns med dygnet runt. Jätte bra. 🙂 Jätte mysig boende!

IMG_8076Sen vid kl 12 fick vi lunch. Robban satt i närheten. Det var jätte god lunch. 😀 Jag gillade skolan. Snart så ska jag testa på i några dagar. Man kommer till skolan på en måndag och åker hem på fredag, när man går på Sjövik. Varje helg så är man hemma hos sina föräldrar och syskon. Utan en helg, så är man i Sjövik. Under lovet är man också hemma.

Men när jag ska testa på i några dagar, så åker jag upp dit med tåg, personalen tar alltid emot eleverna och de som ska testa på. En måndag kommer man upp dit och torsdag så åker man hem. Man kommer hem på eftermiddagen. De som går redan där, åker hem på fredagen.

Åhh vad jag längtar! På måndag ska mamma ringa och kolla med Birgitta från Sjövik, när jag kan testa på. 😀  2 vänner till mej vill också gå där. 1 kompis som heter Joel har redan testat på och hade haft studiebesök. Min kompis Sandra har haft studiebesök, men ska testa på. Ha det så fint!

kram från Ellen

Författare:

Jag gör allt i 110% i helhjärtat 25% Finne, 25% Same 50% Svensk Troende.👆 Konst/serier .🎨 Musik/Sång. 🎶 🎹 Jesus, Mumintrollet, Foton, Finland osv. 🌷

6 reaktioner till “Studiebesöket på Sjöviks Folkhögskola

    1. Jaaa! Det tror jag med. 😀 Jag längtar efter att pröva på under våren. Snart så ska jag och mamma söka dit. ^^ Det kändes rätt när jag kom på besök. Det är här som Gud vill att jag ska vara. Har känt det hela hösten! 🙂 Jag kände det i mitt hjärta att Gud vill att jag ska utveckla mina gåvor om estetiska och som människa! ^^ Att jag blir mera självsäker osv! Wiii! Jag hoppas att jag kommer in på skolan.

Söta ord från dej!

