Snart gäller det


Hejsan hopp alla söta läsare! Snart är det dags för mej att åka på studiebesök till Sjöviks folkhögskola. Jag är så pirrig och taggad. 🙂 Det kommer och bli så kul!

wpid-PhotoGrid_1390878461962.jpgSå här står det på programmet som jag tänker gå.  Steget

Steget är kursen för dig som har gått särskola och vill fortsätta studera. Att gå på Steget innbär ett steg närmare att klara sig själv och bo i egen lägenhet.

På Steget får du spela läsa allmänna ämnen som svenska och matematik. Här får du studera i din egen takt och på din egen nivå. Du får möjlighet att utvecklas både kunskapmässigt och personligt.

Varje dag på internatet innebär en träning mot mer självständighet i vardagslivet. Du får också många nya vänner och umgås med kompisar både i skolan och på fritiden.

På Steget får du spela teater, sjunga, dansa, spela instrument och ägna dig åt idrott och friluftsliv.
Var och en studerar i sin egen takt
På Steget studerar du i första hand
– svenska
– matematik

Men även ämnen såsom
– drama
– musik
– dans
– scenarbete
– idrott
– kost

Dessutom gör du en hel del studiebesök tillsammans med gruppen.

Idrott står på schemat

Fritid och social träning
Du bor tillsammans med dina kurskamrater på Södergården och stödperson finns i boendet dygnet om. Stödpersonen hjälper dig i din träning att klara dig själv t ex att komma upp på morgonen, hygien, komma i tid till skolan, ta medicin, städning, tvätt, göra iordning fika mm.

Stödpersonen ordnar och deltar i fritids-aktiviteter på kvällar och de helger gruppen är kvar på skolan. Det kan vara aktiviteter som innebandy, karaokekvällar, disco, fiske och aktiviteter som är gemensamma för hela skolan. Gruppen gör också utflykter till bowlinghall, köpcenter, ridstall, badhus, skogen mm.

Att bo och plugga tillsammans är roligt och utvecklande. Personalen finns med i gruppen som stöd och samtalar med dig omkring just dina behov och funderingar.

Omfattning
Kursen omfattar två läsår om vardera ca 36 veckor. Man kan också välja att enbart gå ett läsår.
Ansökan
Är du intresserad av att studera på Steget, tar du kontakt med oss för ett studiebesök. Därefter får du komma på ”prova-på” dagar under pågående läsår. Vi vill att du är hos oss ca 3 dagar, då DU får lära känna skolan och VI får lära känna dig.

Min kompis Robert berättade för mej att de finns bild, syslöjd och träslöjd. Så roligt det kommer och bli 🙂 Ha det så fint alla!

kram från Ellen

5 thoughts on “Snart gäller det

  1. sv: Hur är det med dem på google+ då? Du har ju rätt många följare där på din sida 🙂
    Finns det någon från familjen eller vän som hjälper dig nu?
    Hoppas din dröm slår in 😀

  2. sv: Ja, men precis, du har många på din vanliga så du kan länka därifrån 🙂 och eftersom människor känner dig bättre från din vanliga sida kommer dem även bli mer intresserade av serien. Fast du kanske har redan testat det innan.
    Förstår att du inte vill spamma. Ibland undrar jag också om jag gör det, haha, fast när motivet är annat än spamma kanske det är okej.
    Kommer med fler tips om jag kommer på. Kram

    • Jo, jag har nog testat det. Jag har delat och berättar om min serie. ( genom google översättning) Ibland, men får se om flera vill läsa min serie. 😛 😀

      Jag brukar tipsa min serie på fb, G+ och min blogg. 🙂

Söta ord från dej!

