Länna, Gudstjänst


Hejsan! Förra söndagen, den 13 oktober, så var jag och familjen till Länna. Mamma skulle predika där. Jag har bott i Länna i några år, när jag var yngre. Så det var kul och träffa några släktingar igen. 😀

Länna, Gudstjänst! (1)Lännas egna församling heter Ankaret, och pastorerna heter Reijo Loutomäki och Aila. Aila är min gammelmoster, hon är min mormors lillasyster. 🙂

Länna, Gudstjänst! (2)Länna kapell är en liten skara. Jag och familjen träffade några släktingar som går i den församlingen. Så det var kul. Reijo är inte bara en pastor, han är konstnär också. Han är så duktig och måla!

Länna, Gudstjänst! (3)Kl 11 börjar mötet.  Det börjar med lovsång.  Min morfar berättade sin dröm, som han fick. Här är bibelordet som han läste för oss.

Apostlagärningarna 2:17-21   Det skall ske i de sista dagarna, säger Gud, att jag utgjuter min ande över alla människor. Era söner och döttrar skall profetera, era unga män skall se syner och era gamla män ha drömmar. Ja, över mina tjänare och tjänarinnor skall jag i de dagarna utgjuta min ande, och de skall profetera. Jag skall låta sällsamma ting visa sig uppe på himlen och tecken nere på jorden, blod och eld och moln av rök.Solen skall vändas i mörker och månen i blod innan Herrens dag kommer, den stora och strålande.Men var och en som åkallar Herrens namn skall bli räddad”

Länna, Gudstjänst! (4)Man kände Guds närvaro under hela Gudstjänsten.  Så var det dags för min lilla mamma för att predika. Temat var : Den första kärleken.  Min syster och mamma sjöng lite barnpsalmer först.

iStock_000012497362MediumJohannesevangeliet 3:16-17 : Så älskade Gud världen att han gav den sin ende son, för att de som tror på honom inte skall gå under utan ha evigt liv. Ty Gud sände inte sin son till världen för att döma världen utan för att världen skulle räddas genom honom.

Mamma berättade var det som hände för ett tag sen. Begravning för en kär medlem, bröllop till 2 par och församlingens söndagsskola satt i gång.   Men mamma predikade att Jesus älskade oss först.  Israels folk är de utvalda folket i Israel. Vi ska välsigna dem.

Israeli FlagMarkusevangeliet 12:28-31 : En av de skriftlärda som hörde dem diskutera märkte hur väl Jesus svarade och kom fram och frågade honom: ”Vilket är det viktigaste budet av alla?” Jesus svarade: ”Viktigast är detta: Hör, Israel, Herren, vår Gud, är den ende Herren, och du skall älska Herren, din Gud, av hela ditt hjärta, av hela din själ, av hela ditt förstånd och av hela din kraft. Sedan kommer detta: Du skall älska din nästa som dig själv. Något större bud än dessa finns inte.”

Kvinnan som tvättar Jesu fötterLukasevangeliet 7:36-43  Kvinnan som smorde Jesu fötter En av fariseerna bjöd hem honom på en måltid, och han gick dit och tog plats vid bordet. Nu fanns det en kvinna i staden som var en synderska. När hon fick veta att han låg till bords i fariséns hus kom hon dit med en flaska balsam och ställde sig bakom honom vid hans fötter och grät. Hon vätte hans fötter med sina tårar och torkade dem med sitt hår, och hon kysste hans fötter och smorde dem med sin balsam. Farisén som hade bjudit honom såg det och sade för sig själv: ”Om den mannen vore profet skulle han veta vad det är för sorts kvinna som rör vid honom, en synderska.” Då sade Jesus till honom: ”Simon, jag har något att säga dig.” – ”Säg det, mästare”, sade han. ”Två män stod i skuld hos en penningutlånare. Den ene var skyldig femhundra denarer, den andre femtio. När de inte kunde betala efterskänkte han skulden för dem båda. Vilken av dem kommer att älska honom mest?” Simon svarade: ”Den som fick mest efterskänkt, skulle jag tro.” – ”Du har rätt”, sade Jesus,

Länna, Gudstjänst! (5) Petrus klippan förnekade Jesus 3 gånger. Och 3 gånger blev han förlåten av Jesus. Jätte fin bibelord tycker jag. Förutom mamma predikade så sjöng mamma fina lovsång av Harald Høidahl.

Jesus changed my lifeJohannesevangeliet 21:15-23  Den uppståndne och Petrus När de hade ätit sade Jesus till Simon Petrus: ”Simon, Johannes son, älskar du mig mer än de andra gör?” Simon svarade: ”Ja, herre, du vet att jag har dig kär.” Jesus sade: ”För mina lamm på bete.” Och han frågade honom för andra gången: ”Simon, Johannes son, älskar du mig?” Simon svarade: ”Ja, herre, du vet att jag har dig kär.” Jesus sade: ”Var en herde för mina får.”Och han frågade honom för tredje gången: ”Simon, Johannes son, har du mig kär?” Petrus blev bedrövad när Jesus för tredje gången frågade: ”Har du mig kär?” och han svarade: ”Herre, du vet allt; du vet att jag har dig kär.” Jesus sade: ”För mina får på bete. Sannerligen, jag säger dig: när du var ung spände du själv bältet om dig och gick vart du ville. Men när du blir gammal skall du sträcka ut dina armar och någon annan skall spänna bältet om dig och föra dig dit du inte vill.” (Så angav han med vad för slags död Petrus skulle förhärliga Gud.) Sedan sade han till honom: ”Följ mig!” Petrus vände sig om och fick se att den lärjunge som Jesus älskade följde efter, han som under måltiden hade lutat sig bakåt mot Jesu bröst och frågat vem som skulle förråda honom. När Petrus såg honom frågade han Jesus: ”Herre, hur blir det med honom?” Jesus svarade: ”Om jag vill att han skall bli kvar tills jag kommer, vad rör det dig? Du skall följa mig.” Därför spred sig ett rykte bland bröderna att den lärjungen inte skulle dö. Men Jesus hade inte sagt till Petrus att lärjungen inte skulle dö utan: ”Om jag vill att han skall bli kvar tills jag kommer, vad rör det dig?”

Jesus är ingen religion han är en relation. 🙂 Älska varandra. Efter predikan och lovsången så satt vi och hade kyrkkaffe. 🙂 Mys!

Länna, Gudstjänst! (6)Hela familjen, mormor och morbror åkte till gammelmormor Rauni på besök. Hon är 94 år gammal, och pigg i huvudet och själen. Gammelmormor är troende.  Det var jätte mysigt och träffa goa gammelmormor!

Länna, Gudstjänst! (7)Gammelmormor gick ett kort av oss. 🙂 Hon är finsk. ❤

Länna, Gudstjänst! (8)Gammelmormor bor på ett finskt ålderdomshem i Uppsala. Hon har fått troende vänner som är finskor. Jätte roligt för henne 😀

Länna, Gudstjänst! (9)När vi har varit hos gammelmormor så följde vi med henne till tv-rummet, där äldre människor satt. Det var dags för henne och dricka kaffe. Vi sa hejdå till henne åkte hem. 🙂 Det var en mysig söndag vi hade. Trevlig helg! 

kram från Ellen

Söta ord från dej!

