Bloggen-Finlandsgullet

frågestunden är avslutad


Hej alla! Eftersom jag är hostig och har ont i halsen, så vill jag vila min hals. Så jag svara på era frågor genom att inte göra en videblogg. 🙂

Men om du vill höra mej sjunga eller prata? Kolla här —> https://www.youtube.com/user/ellenlundis/

Sofie : Hej! Jag har inte läst alla dina inlägg, så det kan hända att du redan tidigare svarat på det jag nu kommer att fråga. Men du skriver att du är finlandstokig. Skulle du vilja berätta mer om det?

Svar : Jag har varit intresserad i Finland sen jag var 9 år. Det är för min mormor är finsk och hon flyttade från Finland när hon var liten. Hon bor nu i Sverige, det var dit hon flyttade.  Finland, Mumintrollet och allt som hör till med Finland älskar jag 😀 Jag är kvart finsk

 

Vad har du för erfarenheter av Finland?

❤ Finland!

Svar : Finland har ca 5.2 miljoner människor. Det finns 2 språk i Finland. Finska och finlandssvenska. Finland kallas för de 1000 sjöarnas land. För de finns så mycket sjöar i Finland. Finland har djupa skogar. 🙂 Finlands nationaldag är den 6 december. Tove Jansson var författare till Mumintrollet. Finska språket är ett språk, för det finns mera ord en svenskan.   Jag kan en del om Finland.. 😉

Var i Finland har du varit (om du varit)?

Svar :  Sommaren 2007 så var jag till Finland med mamma, mormor och systern. 🙂 Vi var till Helsingfors. Här är bilder från den resan.

Finland 2007! (1) Finland 2007! (2) Finland 2007! (3) Finland 2007! (4) Finland 2007! (5) Finland 2007! (6) Finland 2007! (7)

 

 

Och varför är du Finlandstokig?
Svar : Jag älskar Finland och Mumintrollet. Är själv kvart finsk. Min släkt från min mamma sida är finskt. 😉 😀 Jag kan en del finska fraser och så. Jag lär mej via Isiäiti ( mormor) eller via nätet.

Har du haft kontakt med det finsktalande och/eller det svensktalande Finland? Själv är jag hemma från Finland och är finlandssvensk, men har en hel del släkt i Sverige eftersom min mamma bodde en stor del av uppväxten i Sverige.
Svar : Bara min släkt, Annars bara via bloggar från Finland. 🙂
Feeka : Var ligger ditt fik där du jobbar, om man vill komma och ta en kopp te? 🙂

Solrosen, vår 13

Svar : Törs du det? 😉 Tänk om jag kommer och biter dej då.. Nej då! Haha! Solrosen Östervåla heter mitt jobb. Ligger i Uppland. 🙂 http://solrosenheby.se/ 

 

Tack för alla frågorna tjejer! 

kram från Ellen

5 thoughts on “frågestunden är avslutad

    1. Det var så lite så. Roligt att du blev nöjd med frågorna. 🙂 Det var bra frågor som du gav mej. Ingen annan har frågat det. Jag har bara fått frågor om jag bor i Finland. Men de gör jag inte. Har bara rötter i Finland.

  1. sv: Jag lyssnar snarare på amerikanska predikningar på youtube, om jag blir ledd att lyssna på något. Tycker lyssna på predikningar kan vara riktigt lärorikt och även bekräftande om man själv har en liknande tanke som man inte är helt säker om den stämmer.

    Kul att läsa inlägget.
    Kram och ha en fin dag!

Söta ord från dej!

